Sushi

Att göra egen sushi är inte bara gott, det är ett trevligt tidsfördiv. Det kan var nyttigt och kalorisnålt, lätt att anpassa med olika smaker så det passa olika paletter. Det är dessutom ett bra alternativ för både vegetarisk och vegansk kost. Det kan vara ett suveränt alternativ på varma dagar eftersom det är kallt och fräscht. Det kan också väldigt lämpligt att ha som middagsaktivitet då middagsgästerna gör sushi tillsammans. Då kan alla göra varianter som passar dem och var och en får de kombinationer som de tycker mest om.

Hur man äter sushi

På många restauranger får man ätpinnar med när man beställer sushi, men sushi ska egentligen ätas med händerna. Sushi kommer från Japan där man ofta äter med pinnar men just sushi äts inte med pinnar. Det är en väldigt bra rätt att äta med händerna eftersom det är i små munsbitar och man kan doppa bitarna i soja. Det går dock bra att äta med pinnar, eller bestick om man föredrar det. Till sushi har man ofta soja, inlagd ingefära och wasabi.

Soja

Om man äter soja ska man egentligen bara doppa fisksidan, inte riset, för att biten ska dra åt sig för mycket soja man ändå ska få med alla smaker. Eftersom sojan är ganska skarp i smaken är det annars lätt att den tar över. Man gör dock naturligtvis som man vill efter sitt eget tycke och smak. Ett tips är att använda en soja med låg salthalt om man äter mycket soja eftersom det inte är bra att få i sig för mycket salt.

Inlagd ingefära

Om man äter inlagd ingefära ska den ätas mellan bitarna. Det är tunt skivad ingefära som ligger i en lag ofta i glasburk och säljs på de flesta välsorterade butiker, om man köper sushi på restaurang får man ofta med ingefära. Den smakar lite sött och starkt och dess funktion är att rensa gommen mellan varje sushibit. Det är lite som att lukta på kaffebönor mellan olika dofter när man provar parfym för att man ska rensa luktsinnet och verkligen kunna känna lukten av varje doft. Om man äter ingefäran med sushibiten risken är då, precis som med sojan, att smaken av ingefäran tar över från sushin eftersom sushin ofta är mild i smaken och ingefäran lite stark. Det går dock alldeles utmärkt också om man föredrar den smakkombinationen.

Wasabi

Wasabi är en grön pasta, smaken är stark och är lik pepparrot. Ibland är det wasabi på sushibitarna när man köper på restaurang och ofta kan man få det som tillbehör. Man kan lägga lite på sushibiten men första gången bör man vara försiktig för wasabi kan ha en hel del hetta. Wasabi är betydligt starkare än både soja och ingefära så man behöver vara ännu mer försiktig med wasabi om man vill känna smaken själva sushibiten.

Sushiris

Oavsett vilken sushi du ska göra behöver du sushiris, vilket består av rundkornigt ris som smaksätts av en söt-syrlig vätska baserad på risvin och risvinäger. Det finns många olika recept, med olika hög syra och sötma, det bästa sättet är att testa dig fram vad som passar dig bäst. Se exempel nedan. Skala upp mängden utifrån antalet portioner, t.ex. för fyra portioner behövs 6 dl ris.

  • 1 dl sushiris (rundkornigt ris)
  • 2 tsk risvinäger, Su
  • 1 tsk strösocker
  • 1 tsk risvin, Mirin (eller en del vitt vin + en del strösocker)
  • 1,5 krm salt

Koka riset, utan salt, enligt instruktionerna på förpackningen. Blanda risvinäger, mirin, socker och salt i en kastrull och värm tills sockret lösning.

Makizushi (sjögräsrulle)

För att göra maki behöver du (utöver sushiris) nori (ark av sjögräs) och fyllningar

Exempel på fyllningar

  • Lax
  • Gurka
  • Avokado
  • Morot
  • Tonfisk
  • Tofu
  • Räkor
  • Crabsticks

Skär fyllningen i smala strimlor.
Ta ett ark nori, lägg blanka sidan
Lägg på ett jämnt lager med ris över nästan hela arket (lämna ca 2 cm längst upp på arket)
Lägg på fyllningen mitt på riset (t.ex. en strimla av gurka, avokado, morot och lax)
Rulla ihop till en rulle, fäst genom att blöta kanten utan ris lätt och rulla ihop.
Man kan också ha sesamfrön på riset, vilket kan komplettera resterande ingredienser väldigt bra.

Det finns olika varianter av rullar (t.ex. Californiarullar), det går också att vända på monteringen och ha riset ytterst, rulla då gärna rullen (med ris ytterst) i sesamfrön.

För att göra maki föredrar vissa att använda en rullmatta i bambu, detta kan underlätta för att få rullen tajtare. Detta för det lättare att skära bitarna och att bitarna håller ihop bättre. Det går dock bra att göra maki utan rullmatta.

Sushi

Sashimi

Det är tunt skuren fisk, utan ris. Ofta läggs skivorna ut i ett lager på en tallrik. Det har blivit allt vanligare som förrätt på restauranger.

Chirashizushi

Det är förmodligen den enklaste varianten av sushi. Lägg ut sashimi på en tallrik och ovanpå ett lager med sushiris.

Nigirizushi

Nigri är individuella bitar som består av en lätt oval boll med ris och en bit av tex fisk ovanpå, vanligast är lax, ungefär som ett pålägg. Som en bit sashimi ovanpå risbollen. För att göra nigri behöver du därför endast sushiris och den ingrediens/de ingredienser du vill ha som ”pålägg”.
Det kan t.ex. vara

  • Avokado
  • Tofu
  • Omelett
  • Lax
  • Tonfisk
  • Räka
  • Ål
  • Bläckfisk

Man kan också lägga en tull bit nori runt nigiri-biten, vilket gör att t.ex avokadon ligger mer stabilt på riset och det blir också dekorativt.
Forma ris till en lätt oval boll (i en lagom storlek för en munsbit) och lägg på det pålägg du önskar.